نحوه رفع عیب­ موتورهای الکتریکی

۱- نرسیدن انرژی مناسب به موتور

برای یافتن، عیب، موتور را متوقف کرده، کابل تغذیه اصلی به موتور را از جعبه انشعاب موتور باز کنید، رسیدن انرژی محرکه به موتور را چک کرده هر گونه اشتباهی در اتصالات بین تابلوی کنترل و موتور را اصلاح نمائید.

اگر موتور دارای اتصال ستاره باشد جریانی در فازی که قطع است القاء خواهد شد و سیم پیچ به سرعت می­سوزد.

۲- یاتاقان­ها یا بلبرینگ­ها فرسوده شده­اند

اگر یاتاقان­ها یا بلبرینگ­ها سائیده شده باشند روتور با استاتور تماس پیدا کرده و موتور با صدا کار می­کند، اگر این سائیدگی زیاد باشد، روتور روی هسته استاتور قرار می­گیرد و چرخش غیر ممکن می­شود.

برای امتحان کردن، بدون این که به موتور ولتاژی اعمال شود باید محور به طرف بالا و پایین حرکت داده شود. اگر حرکت کرد یاتاقان­ها یا بلبرینگ­ها و یا محور روتور سائیده شده­اند، در صورت سائیدگی باید روتور را بیرون آورده نسبت به تعمیر و یا تعویض قطعات معیوب اقدام نمود.

موقعی که یاتاقان­ها یا بلبرینگ­ها و یا محور روتور سائیده شده باشند روی هسته روتور اثر سائیدگی دیده می­شود که در اثر مالش روتور به استاتور می­باشد. اگر سائیدگی کم باشد موتور داغ می­شود و سرعتش کمتر از سرعت نرمال خواهد بود.

۳- بار موتور زیاد است

بار اضافی سبب می­شود که موتور به سرعت عادی نرسد و جریان زیادی بکشد. برای تعیین این که آیا یک موتور سه فاز دارای بار اضافی است باید نسبت به اندازه گیری جریان موتور در دو حالت با ابر و بدون بار اقدام نمود. اندازه گیری جریان الکتریکی باید برای تمام فازها انجام شود. آمپر اندازه گیری شده هر فاز نباید از مقدار اسمی پلاک مشخصات بیش­تر باشد.

مقالات مرتبط: 

FLOW RUN SAN' AT

فلوران صنعت

خدمات ما

آدرس : تهران - سعدی جنوبی پایین تر از مخبرالدوله پلاک 278

تلفن تماس : 33920206-33901618-33934045

موبایل : 9126017344

ساعت تماس 19 - 9

مطالب وبلاگ

نوشته‌ی وبلاگی

نوشته‌ی وبلاگی بدون تصویر

نوشته‌ی وبلاگی بدون نویسنده

الکتروموتورABB - نحوه رفع عیب­ موتورهای الکتریکی