پروانه الکتروموتور

تمامی الکتروموتورهای AC تک فاز و سه فاز موجود در بازار در انتهای بدنه(پوسته) مجهز به یک پروانه می‌باشند.وظیفه این پروانه بطور کلی خنک سازی الکتروموتور میباشد.جنس پروانه های الکتروموتور معمولا از باکالیت، استیل و یا چدن بسته به طراحی شرکت سازنده می‌باشد. ولی به طور عمومی بیشترین پروانه های از جنس پلاستیک یا باکالیت بدلیل سبک وزن بودن و قابلیت انعطاف می‌باشد.بدین ترتیب پروانه دقیقا در راستای شافت و در انتهایی ترین نقطه پوسته قرار می‌گیرد. با شروع چرخش الکتروموتور و دقیقا با سرعتی برابر سرعت چرخش، پروانه شروع به گردش نموده و عملیات خنک سازی را انجام میدهد. زاویه پره های پروانه به نحوی است که جریان هوا را از بیرون با فشار دریافت و به سمت داخل محفظه موتور و از طریق منافذی که در انتهای پوسته قرار گرفته وارد مینماید. این جریان هوا مرتبا از بیرون به داخل وارد و از جلوی موتور خارج شده و باعث خنک سازی الکتروموتور و سیم پیچ میشود.

در بعضی الکتروموتورهای بر روی بدنه ترمیستور حرارتی قرار داده شده که به محض افزایش درجه حرارت موتور عملکرد الکتروموتور را متوقف می‌کند. بدین لحاظ درجه حرارت در الکتروموتور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و باید همواره کنترل و پایش گردد.​

دقیقا به همین دلیل عملیات خنک سازی از طریق فن خنک کننده از اولویتهای طراحی هر الکتروموتور تکفاز و سه‌فاز می‌باشد.

در انتهای الکتروموتور محفظه ای توری مانند بر روی پروانه به منظور هدایت هرچه بهتر جریان هوا و محافظت از پروانه در برابر اجسام خارجی قرار داده شده است.

در بسیار از موارد که کنترل درجه حرارات الکتروموتور بسیار حائز اهمیت باشد، میتوان از فن خارجی قابل نصب بر روی بدنه استفاده نمود .

مقالات مرتبط: 

FLOW RUN SAN' AT

فلوران صنعت

خدمات ما

آدرس : تهران - سعدی جنوبی پایین تر از مخبرالدوله پلاک 278

تلفن تماس : 33920206-33901618-33934045

موبایل : 9126017344

ساعت تماس 19 - 9

مطالب وبلاگ

نوشته‌ی وبلاگی

نوشته‌ی وبلاگی بدون تصویر

نوشته‌ی وبلاگی بدون نویسنده

الکتروموتورABB - پروانه الکتروموتور