چرا افزایش فشار مایع؟
در اصل می توان 4 دلیل مجزا را برای بالا بردن فشار یک مایع توسط پمپ برشمرد:

1-ارتفاع استاتیکی: برای اینکه مایع از یک ارتفاع به ارتفاع بالاتر برود فشار آن باید افزایش پیدا کند. این موضوع می تواند ضروری باشد مثلا برای حرکت دادن مایع از یک طبقه ساختمان به طبقه بالاتر و یا برای پمپاژ مایع به بالای یک تپه این موضوع نمود پیدا می کند.

 

2-اصطکاک: جهت حرکت سیال از طریق سیستم لوله کشی و غلبه بر تلفات اصطکاکی افزایش فشار مایع ضروری است. سیال در طول مسیر خود از میان سیستمی از لوله ها، شیرها و اتصالات با تلفات اصطکاکی مختلف عبور خواهد کرد. میزان این تلفات با شکل هندسی، جنس لوله ها، شیرها و اتصالات، ویسکوزیته و چگالی مایع و دبی آن تغییر پیدا می کند.

 

3-فشار: در برخی سیستم ها به دلایل فرآیندی افزایش فشار سیال ضروری می باشد. برای حرکت مایع به درون یک مخزن تحت فشار مانند بویلر (دیگ بخار) یا یک خط لوله تحت فشار و یا برج تقطیر علاوه بر مواردی همچون جابه جایی مایع به ارتفاع بالاتر و یا حرکت آن از میان یک سیستم لوله کشی غالبا نیاز است که فشار مایع افزایش پیدا کند. ضمن اینکه امکان دارد این افزایش برای غلبه بر خلا درون مخزن ذخیره مورد نیاز باشد.

4-سرعت: عاملی دیگری که در این میان باید در نظر گرفته شود مربوط به این موضوع است که همه انرژی جنبشی در یک پمپ به انرژی پتانسیل یا فشاری تبدیل نخواهد شد. اتصال خروجی یا تخلیه بیشتر پمپ ها از اتصالات ورودی یا مکش آنها کوچکتر است. از آنجا که مایعات از دیدگاه کاربردی تراکم ناپذیر می باشند سرعت مایعی که از پمپ خارج می شود بیشتر از سرعت مایعی است که به آن وارد می گردد. ممکن است نیاز باشد که این هد سرعت با توجه به نقطه مرجع در زمان محاسبه هد کلی پمپ برای پاسخگویی به نیازمندی های سیستم در نظر گرفته شود. 

FLOW RUN SAN' AT

فلوران صنعت

خدمات ما

آدرس : تهران - سعدی جنوبی پایین تر از مخبرالدوله پلاک 278

تلفن تماس : 33920206-33901618-33934045

موبایل : 9126017344

ساعت تماس 19 - 9

مطالب وبلاگ

نوشته‌ی وبلاگی

نوشته‌ی وبلاگی بدون تصویر

نوشته‌ی وبلاگی بدون نویسنده

الکتروپمپ پنتاکس - در اصل می توان 4 دلیل مجزا را برای بالا بردن فشار یک مایع توسط پمپ برشمرد