چه عواملی باعث هوا گرفتن پمپ آب خانگی می شود؟

دلایل زیادی می تواند باعث هوا گرفتن پمپ آب خانه شود و همانگونه که گفته شد قبل از اینکه هواگیری پمپ انجام شود باید ابتدا ریشه هوا گرفتن پمپ مشخص و عیب مرتفع شود. از این رو باید عوامل متعدد که این شرایط را در پمپ به وجود آورده اند بررسی شوند.

  •  آیا واشر و یا او رینگ پمپ ایراد دارد؟
  •  آب مخزن تمام شده و پمپ خالی کار کرده است؟
  •  آیا در پمپ و یا لوله ها شکستگی و یا ترکی ایجاد شده که باعث این هوا گرفتن شده است؟
  •  آیا پمپ دچار یخ زدگی شده است؟
  •  آیا مشکل در اتصالات پمپ و ارتفاع تنظیم پمپ می باشد؟
  •  و …

این تنها تعدادی از عوامل مستعد کننده پمپ برای هوا گرفتن هستند.

در نتیجه اولین گام شناسایی و عیب یابی و تعمیر، قبل از اقدام به هواگیری می باشد. لازم به ذکر است دذر این مقاله به نحوه تعمیر این سیستم ها دقیقا پرداختیم.

هواگیری پمپ آب خانگی

هواگیری پمپ آب خانگی به عملیاتی گفته می شود که این خلا و یا هوا را از لوله می گیرد و تخلیه می کند. هوایی که در درون پمپ و یا به اصطلاح کلگی پمپ قرار گرفته و اجازه پمپاژ آب را نمی دهد باید گرفته شود و وقتی با یک سری عملیات این هوا تخلیه شود اصطلاحا می گوییم پمپ هواگیری شده است.

در خانه ها عموما چند نوع پمپ کار می کند. پمپ ها  در خانه یا برای مکش آب از یک مخزن آب استفاده می شوند و عملیات تقسیم آب در ساختمان را انجام می دهند و یا پمپ هایی هستند که آب را از سطح چاه های عمیق بالا می کشند.

 هر دو این دسته نیاز به هوا گیری دارند و وقتی در خصوص هوا گیری صحبت می شود منظور کلیت پمپ آب خانگی است.

همچنین برخی از پمپ ها خود تنظیم هستند یعنی نیازی به هوا گیری ندارند و خودشان بصورت اتوماتیک هوا را تخلیه می کنند ولی پمپ های از نوع جت که در اغلب خانه ها کار می کنند نیاز به هوا گیری دارند.

چگونه باید عملیات هوا گیری پمپ آب خانگی انجام شود؟

  •  مقداری آب آماده کنید

یکی از اساسی ترین نیاز ها برای هوا گیری پمپ آب خانگی خود آب است. شما برای هوا گیری پمپ باید ببینید چه ارتفاعی از پمپ را باید هواگیری کنید. منظور اینکه چه مقدار آب برای هوا گیری نیاز است. اگر از مخزن آب در مجاورت خود پمپ باید عملیات هوا گیری انجام شود با توجه به اینکه مسیر کوتاه است شاید تنها یک پارچ آب هم کفایت کند و اگر پمپ آب شما در مسیر یک چاه قرار دارد بهتر است از یک شیلنگ برای تامین آب استفاده کنید.

پیچ هوا در پمپ

  •  برق پمپ را قطع کنید و فشار لوله ها را کاهش دهید.

باید برای عملیات هوا گیری، ابتدا برق پمپ را قطع کنید. هدف از این کار این است که به دلیل اتومات بودن برخی از پمپ ها به ناگهان پمپ شروع به فعالیت نکند.

همچنین برای اینکه فشار لوله ها را کاهش دهید بهتر است از یک نفر بخواهید یک شیر آب را باز کند تا آب لوله های ساختمان خالی شود. اگر این کار را انجام ندهید در زمانیکه قصد پر کردن لوله را دارید تا هوا تخلیه شود احتمال دارد آب با فشار خارج شود و وارد مسیر برق پمپ شود و یا خود شما خیس شوید.

  • مرحله اول هواگیری پمپ آب خانگی

در اکثر پمپ های جت منطقه آب ریز و یا پرایم برای هواگیری پمپ در یک نقطه استاندارد قرار دارد. معمولا این منطقه یا ورودی دارای شکلی شش ضلعی و یا مربع است. لوله پلاستیکی بصورت مستقیم در بالای مکانیسم پمپ بسته شده است.

باید ابتدا آن را با یک آچار فرانسه شل کرد. درب پرایم را که بر داشتید باید با استفاده از یک قیف و یا هر وسیله دیگری که اطمینان داشته باشید همه آب را مستقیم داخل سوراخ می ریزید آب را به آرامی داخل پرایم بریزید. آب وارد اتاق پروانه پمپ و لوله خروجی می شود . این فرآیند باید انقدر ادامه پیدا کند تا آب به لبه این شش ضلعی و یا مربع برسد.

حال باید کمی دست نگه دارید تا هوای موجود در مسیر تخلیه شود. در ابتدا حباب های آب به سرعت آب را به پایین هدایت می کنند و با ادامه این کار کم کم از میزان حباب ها کاسته می شود.

باید کمی منتظر بمانید تا اطمینان داشته باشید همه هوا تخلیه شده است و هیچ حباب دیگری از پرایم خارج نمی شود. در این شرایط هواگیری پمپ آب خانگی انجام شده و می توانید درب پرایم را ببندید.

 

  •  مرحله دوم هواگیری پمپ آب خانگی

اکنون باید درب پرایم را محکم بسته باشید و والو خروجی آب را باز کنید و برق پمپ را اتصال دهید. در این حالت باید بلافاصله فشار گیج پمپ افزایش یابد و یک صعود خوب را از روی صفر نشان دهد.

پمپی که قبلا صدای خشک و خسته ای می داد این بار باید صدای آرام و نرم تری داشته باشد و پمپ آب خانگی باید مکش خوبی داشته باشد. و فشار آب در لوله ها باید خوب باشد. البته احتمال خالی کردن هوا باز هم از طریقه شیرهای ساختمان وجود دارد که این موضوع خیلی زود به اتمام خواهد رسید.

اگر هواگیری پمپ آب خانگی به خوبی انجام شده بود خیلی نیازی به انجام این کار دوباره نیست ولی اگر پمپ آب دوباره شروع به خشک کار کردن کرد و آب را به خوبی مکش نکرد دوباره باید همان مرحله اولیه تکرار شود.

FLOW RUN SAN' AT

فلوران صنعت

خدمات ما

آدرس : تهران - سعدی جنوبی پایین تر از مخبرالدوله پلاک 278

تلفن تماس : 33920206-33901618-33934045

موبایل : 9126017344

ساعت تماس 19 - 9

مطالب وبلاگ

نوشته‌ی وبلاگی

نوشته‌ی وبلاگی بدون تصویر

نوشته‌ی وبلاگی بدون نویسنده

الکتروپمپ پنتاکس - چه عواملی باعث هوا گرفتن پمپ آب خانگی می شود؟