الکتروموتورها

  1. هرزگردی موتورها

بیشترین صرفه جویی مستقیم برق را میتوان با خاموش کردن موتورهای بی بار و در نتیجه حذف تلفات بی بار بدست آورد . روش ساده آن در عمل نظارت دایم یا کنترل اتوماتیک است .

به طور مثال : جایی که ماشین های دوزندگی معمولا برای دوره های کوتاهی کار می کنند . موتورهای این ماشین ها نسبتا کوچک هستند ( 1.3 اسب بخار ) ولی چون تعداد آنها زیاد است ( معمولا تعداد آنها در یک کارخانه به صدها عدد می رسد ) اندازه آنها قابل ملاحظه است . اگر فرض کنیم 200 موتور 1.3 اسب بخار در 90 درصد زمان هرزگرد بوده و باری معادل 80 درصد بار کامل بکشند ، هزینه کار بیهوده موتورها با در نظر گرفتن 120 ریال بهای واحد انرژی الکتریکی ، به شکل زیر محاسبه می گردد :

هزینه بی باری :  200 موتور * 1/3 اسب بخار * 80 ٪ بار * 6000 ساعت در سال * 90 ٪ بی باری * 120 ریال : 25 میلیون ریال

با اتصال یک سوئیچ به پدال چرخ ها می توان آنها را به طور اتوماتیک خاموش کرد .

  1. کاهش بازده در کم باری

وقتی موتوری استفاده شود که مشخصات نامی بالاتر از مقدار مورد نیاز را داشته باشد ، موتور در بار کامل کار نمیکند و در این حالت بازده موتور کاهش پیدا میکند .

استفاده از موتورهای بزرگتر از اندازه مورد نیاز معمولا به دلایل زیر است :

  • امکان دارد پرسنل مقدار بار واقعی را ندانند و بخاطر احتیاط موتوری بزرگتر از اندازه مورد نیاز انتخاب شود .
  • طراح یا سازنده برای اطمینان از اینکه موتور توان کافی را داشته باشد ، موتوری بسیار بزرگتر از اندازه واقعی مورد نیاز پیشنهاد کند و بار حداکثر در عمل به ندرت اتفاق افتد . بنابراین اغلب موتورها می توانند برای دوره های کوتاه در باری بیشتر از بار کامل نامی کار کنند .
  • وقتی موتور با مشخصات مورد نظر در دسترس نیست یک موتور بزرگتر نسب می شود و حتی وقتی موتور با اندازه نامی پیدا شد جایگزین نمی شود و موتور بزرگ به کار خود ادامه می دهد .
  • بخاطر افزایش غیرمنتظره در بار که ممکن است هیچ وقت رخ ندهد یک موتور بزرگتر انتخاب می شود .
  • نیازهای فرآیند تولیدی کاهش یافته است .

برای تشخیص موتورهای بزرگتر از ظرفیت مورد نیاز به اندازه گیری الکتریکی احتیاج است . وات متر مناسب ترین وسیله است .

روش دیگر اندازه گیری سرعت واقعی و مقایسه آن با سرعت نامی است . رابطه بین بار و شیب تقریبا خطی است . معمولا در این موارد می توان برای جلوگیری از سرمایه گذاری جدید اینگونه موتورها را با دیگر موتورهای موجود در کارخانه جایگزین نمود که تنها هزینه آن اتصالات و صفحه های تنظیم کننده هستند .

  1. موتورهای پربازده

در موتورهای پربازده با استفاده از ورقه های استیل نازکتر در استاتور و روتور ، استفاده از استیل با خواص الکترومغناطیسی بهتر ، استفاده از فن های کوچکتر با بازده بیشتر و بهبود طراحی شکاف روتور بازده افزایش یافته است . تمام این روش ها باعث افزایش مصرف مواد اولیه و در نتیجه افزایش هزینه مواد یا هزینه های ساخت می شود بنابراین قیمت تمام شده موتور زیاد می شود .

عده زیادی موتورهای پربازده را بدون اینکه درصدد توجیه برگشت هزینه آن باشند ، استفاده می کنند . در مورد موتورهای بزرگتر معمولا مدت بازگشت هزینه تقریبا یک سال است .

 

مقالات مرتبط: 

FLOW RUN SAN' AT

فلوران صنعت

خدمات ما

آدرس : تهران - سعدی جنوبی پایین تر از مخبرالدوله پلاک 278

تلفن تماس : 33920206-33901618-33934045

موبایل : 9126017344

ساعت تماس 19 - 9

مطالب وبلاگ

نوشته‌ی وبلاگی

نوشته‌ی وبلاگی بدون تصویر

نوشته‌ی وبلاگی بدون نویسنده

الکتروموتورABB ، هرزگردی موتورها و کاهش بازده در کم باری و...