پمپ آب چیست؟

پمپ آب وسیله ای کاربردی برای بالا کشیدن یا جا به جا کردن آب است که از آن در مواردی مانند آبیاری زمین های کشاورزی، ساختمان های مسکونی، شستشو و …. استفاده می شود.

در حال حاضر، انواع مختلفی از پمپ آب در بازار وجود دارد. اما قطعا همه‌ی آنها برای کاربردهای مورد نیاز شما، مفید نیستند. شناسایی و انتخاب پمپ آب مناسب، در کاهش هزینه ها به شما کمک خواهد کرد و آبیاری یا آبرسانی برای کاربرد مورد نظر شما به شکل مطلوب تری صورت می گیرد.

در این مقاله خلاصه ای از مشخصات و کاربرد دسته‌های مختلف پمپ‌های آب برای کمک به شما در انتخاب و تصمیم گیری مناسب آورده شده است. پمپ هایی که در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرند، شامل دسته های زیر می باشند:

·         پمپ های سانتریفیوژ

·         پمپ های جریان محوری

·         بوستر پمپ ها

·         پمپ های سیرکولاتور

·         پمپ های آب سرد

·         پمپ های مکش از ته

پمپ های سانتریفیوژ

پمپ سانتریفیوژ نام کلی پمپ های یک یا چند پروانه است که انواع و کاربردهای متفاوتی دارند. پمپ های گریز از مرکز در این دسته قرار می گیرند.

ویژگی های کلیدی این دسته از پمپ آب این است که انواع مایعات می تواند توسط پمپ های سانتریفیوژ پمپاژ شود. این پمپ های آب بالاترین سرعت جریان را بین همه‌ی انواع پمپ آب دارند.

برای به کار بردن این دسته از پمپ آب، مایع آن نباید حاوی هوا یا بخار باشد. بهتر است از این پمپ آب برای پمپاژ آب و مایعات رقیق استفاده گردد (برای روغن های غلیظ استفاده نشود).

مایع مورد استفاده مناسب این پمپ آب می‌تواند تمیز یا کثیف با ویسکوزیته پائین باشد. در صورتی که پمپ با پروانه مناسبی انتخاب شود مایع می تواند حاوی ذرات جامد نیز باشد. این پمپ ها با آلیاژهای مختلف (مانند استیل 316) برای مایعات خورنده نیز مناسب هستند.

از مزایای این پمپ آب این است که بهترین انتخاب برای مایعات با ویسکوزیته پایین و جریان بالا است و تغییر جریانی را که در برخی از پمپ های جابجایی مثبت وجود دارد، ندارد.