1-کنترل دور موتور القایی از طریق کنترل ولتاژدیدیم که گشتاور یک موتورالقایی با مجذور ولتاژ متناسب است و تغییرات ولتاژ، مشخصه گشتاور-دور با گشتاور-لغزش موتور را تغییر می دهد. از سوی دیگرباید توجه داشت که نقطه کار یک الکتروموتور علاوه بر ویژگیهای منبع تغذیه آن، تابع مشخصات بار مکانیکی آن نیز هست و اصولاً نقطه کار یک موتورالکتریکی نقطه ای هست که مشخصه های گشتاور-دور موتور وبار یکدیگر را قطع کنند . با تغییرولتاژ یک موتور القایی ، تمام نقاط مشخصه گشتاور-دور آن متناسب با مجذور ولتاژ جابه جا می شوند. در این صورت مشخصة بار (که ربطی به ویژگی های منبع تغذیة موتور نداشته مشخصات مکانیکی بار آن را تعیین می کند) مشخصة گشتاور-دور جدید را در نقطة جدیدی قطع خواهد کرد در نقاط کار. بنابراین با تغییر ولتاژ موتور القایی دور تا حدودی قابل تنظیم است. ضمن ابن که افزایش ولتاژ از مقدار نامی مجاز نبوده کاهش ولتاز به تنهایی نیز موجب تغییرات فوران و میدان دوار می شود که اثر نامطلوبی بر کار موتور دارد. 

2-کنترل سرعت موتور القایی از طریق کنترل فرکانسسرعت میدان دوّار موتورالقایی با فرکانس تناسب مستقیم دارد.NS= 60f/Pیعنی به کمک یک منبع تغذیه با فرکانس متغییر می توان با تغییر فرکانس به طور پیوسته دورهای مختلف را بدست آورد. امّا باید توجه داشت که تغییرات فرکانس نیز همچون تغییرات ولتاژ باعث تغییر در مدار مغناطیسی ماشین و میدان دوار آن می شود و کار عادی آن مشکلاتی ایجاد می کند؛ ضمن این که مبدّل های فرکانس نسبتاً مفصّل و گران قیمت هستند به خصوص اگر بخواهیم شکل سینوسی موج حفظ شود.

3-کنترل سرعت موتورالقایی از طریق تنظیم همزمان ولتاژ و فرکانسفوران و میدان مغناطیسی دوّار موتورالقایی متناسب است با نسبت ولتاژ به فرکانس یعنی اگر به نسبت تغییر ولتاژ ، همزمان تغییر فرکانس را نیز داشته باشیم، دامنه میدان دوّار تغییر نخواهد کرد و این حالت کاری برای موتور القایی قابل قبول خواهد بود. در این صورت مشخصة گشتاور-دورتغییر کرده، مشخصة باردرنقطة جدیدی این مشخصه را قطع خواهد کرد. البته مبدّل های که عمل کنترل همزمان ( ولتاژ وفرکانس) را انجام می دهند، مفصّل و گران قیمت بوده و هزینة آنها چه بسا ازهزینة خود موتور نیز فراتر رود.

4-کنترل سرعت موتورالقایی از طریق کنترل جفت قطبسرعت میدان دوّار با تعداد قطب های سیم بندی استاتور نسبت عکس دارد. پس اگر در استاتور به جای یک سیم بندی از دو یا چند سیم بندی با تعداد قطبهای مختلف استفاده شود، می توان با استفاده از هریک ازآنها دور جدیدی بدست آورد.طبیعتاً این روش نیزمفصّل وموجب کاهش ضریب بهره ماشین و بالا رفتن قیمت آن می شود. زیرا درهرحالت کاری قسمتی از شیارها و سیم بندی مربوط به آنها نقشی در تأمین قدرت ندارند و نیز به کمک این روش تغییرات دور به صورت گسسته و محدود خواهد بود.

 
مقالات مرتبط: 

FLOW RUN SAN' AT

فلوران صنعت

خدمات ما

آدرس : تهران - سعدی جنوبی پایین تر از مخبرالدوله پلاک 278

تلفن تماس : 33920206-33901618-33934045

موبایل : 9126017344

ساعت تماس 19 - 9

مطالب وبلاگ

نوشته‌ی وبلاگی

نوشته‌ی وبلاگی بدون تصویر

نوشته‌ی وبلاگی بدون نویسنده

الکتروموتور ABB راههای کنترل موتور القایی